mercredi 24 octobre 2007

Microsoft gagne la bataille Facebook sur Google

Les jeux sont faits, rien ne va plus ! Contrairement aux prévisions, Microsoft a remporté le marché Facebook (Source: Microsoft wins Facebook bid battle)

[MàJ - 25 oct. 2007 - 8h45'] Selon Fake Steve Jobs, en plus des 240 millions $ pour la participation de 1,6% de Microsoft, Facebook aurait levé 500 millions $ supplémentaires auprès de 2 fonds d'investissement new-yorkais, ce qui porterait à 5% (sur la base de 15 milliards de $) la valeur déjà financée.

[MàJ - 2 nov. 2007] Cette "levée de fonds" est jugée totalement fantaisiste par Jim Breyer.

* * *

Début du communiqué de presse de Microsoft :


« Microsoft to take equity stake in Facebook; companies expand advertising deal to cover international markets. »

Apparu dans mon flux à 22h43', ils ont dû le retirer ensuite car pour l'instant l'URL pointe vers le message suivant : We’re sorry, but we were unable to service your request. You may wish to choose from the links below for information about Microsoft products and services. [Explication sur Techcrunch : Viveck (Varma) saying the press release below has minor errors and will be re-issued.]

Allez, c'est bon, 23h, voici le CP intégral :
PALO ALTO, Calif., and REDMOND, Wash. — Oct. 24, 2007 — Facebook and Microsoft Corp. today announced that Microsoft will take a $240 million equity stake in Facebook’s next round of financing at a $15 billion valuation, and the companies will expand their existing advertising partnership. Under the expanded strategic alliance, Microsoft will be the exclusive third-party advertising platform partner for Facebook, and will begin to sell advertising for Facebook internationally in addition to the United States.

[Cf. traduction]

“We are pleased to take our Microsoft partnership to the next level,” said Owen Van Natta, vice president of operations and chief revenue officer at Facebook. “We think this expanded relationship will allow Facebook to continue to innovate and grow as a technology leader and major player in social computing, as well as bring relevant advertising to the more than 49 million active users of Facebook.”

“Making this investment and expanding this partnership will position Microsoft and Facebook to better take advantage of advertising opportunities around the world, and is a great win for not only for our two companies, but also our collective users and advertisers,” said Kevin Johnson, president of the Platforms & Services Division at Microsoft. “We have partnered well over the past year and look forward to doing some exciting things together in the future. The opportunity to further collaborate as advertising partners is a big reason we have decided to take an equity stake, and is a strong statement of our confidence in the long-term economics of this partnership.”

Facebook continues to experience strong growth both in the U.S. and international markets; 59 percent of Facebook’s users are outside the U.S. With an average of 250,000 new users registering each day, Facebook continues to be one of the most-trafficked sites on the Internet.

On Aug. 22, 2006, the companies announced a U.S.-only strategic alliance that named Microsoft the exclusive provider of standard banner advertising on Facebook using Microsoft’s digital advertising solutions and the Microsoft® adCenter platform. In early 2007, the terms were extended to 2011.
(L'info sur le Wall Street Journal : Microsoft Inks Deal with Facebook)

Donc, cette participation de 240 millions $ pèserait moins de 2% si l'on évalue la société à 15 milliards, ce qui ne fait pas lourd !? Même si l'accord va au-delà des sous, difficile à croire que Google aurait renoncé pour une question d'argent, vu l'investissement limité. Nous saurons bien les raisons un jour ! Je me suis totalement planté dans mes prévisions, mais j'aurais vraiment parié le contraire...

L'exclusivité du partenariat avec Microsoft est donc confirmée, il sera intéressant de voir la suite donnée à la présence des Adsense sur Facebook...

ValleyWag a immédiatement observé que Brandee Barker (RP Facebook) et Adam Sohn (RP marketing chez Microsoft), étaient devenus amis sur Facebook, vu qu'ils devraient rédiger ensemble le communiqué de presse conjoint.

Quant à Search Engine Land, Greg Sterling envisage d'ores et déjà la possibilité d'une acquisition future de Facebook par Microsoft (While it's not a certainty, this makes an eventual Microsoft acquisition much more of a possibility).

Développements et analyses à suivre, pour l'instant je vais dormir...

[MàJ - 25 oct. 2007] J'ai déjà l'analyse en tête mais je préfère me donner quelques jours pour prendre un minimum de recul. En attendant, je vous conseille la lecture de deux articles : Christian Jegourel et John Battelle, dont les idées et les interrogations recouvrent en partie les miennes.


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P.S. Commentaire de Sergey Brin :
Occasionally we've lost one here, one there... Some of our competitors might be willing to spend very large amounts of money... and we're really interested in doing sustainable economic deals, so we would rather not participate in those sorts of transactions.

Il nous est déjà arrivé de perdre une occasion ici, une autre là... Certains de nos concurrents sont disposés à investir massivement... tandis que nous souhaitons finaliser des accords économiquement viables, donc nous ne voyons pas d'intérêt à participer à ce type de transactions.
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